Formuła 1 jest zdecydowanie jednym z najbardziej kasowych sportów na świecie i to nie tylko pod względem zysków, jakie dają prawa telewizyjne, czy tego ile zarabiają określeni kierowcy, ale także ze względu na to, jak duże kwoty pochłania sama organizacja cyklu Grand Prix. W zasadzie prawie co sezon, liderzy konstrukcji z branży motoryzacyjnej dbają o to, by rozwijać projekty bolidów, umożliwiając zawodnikom pozostawienie konkurencji daleko w tyle. To jak wiadomo łączy się z koniecznością zainwestowania ogromnych pieniędzy. Największe teamy, takie jak Ferrari, AMG Mercedes czy McLaren każdego roku przeznaczają na ten jeden cel blisko 400 mln USD! Jednak to nie jedyne koszty, trzeba doliczyć wynagrodzenia dla kierowców, którzy są przy tym jednymi z najlepiej zarabiających sportowców na świecie. Dla przykładu posiadający kontrakt z Mercedesem Lewis Hamilton w samym tylko 2020 roku zarobił 40 mln USD.
Jednak w dalszym ciągu te sumy stanowią zaledwie wierzchołek góry lodowej wydatków związanych z udziałem w cyklu Formuły 1. Właśnie dlatego nie powinno nikogo dziwić, że to właśnie sponsorzy odgrywają istotną rolę w tym sporcie. Nawet najbogatsze marki motoryzacyjne decydując się na inwestycję w rozwój swoich bolidów nie są w stanie samodzielnie ponieść wszystkich tych wydatków. Właśnie dlatego postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej markom, które podjęły się zadania wspierania poszczególnych teamów, sprawdzając przy tym, jakie sumy przeznaczają na sponsoring.
Sezon 2020 Formuły 1
Nie da się ukryć, że pandemia koronawirusa dotknęła również „Królową sportów motorowych”. Pierwsze zakażenia pojawiły się już w trakcie pierwszego cyklu Grand Prix Australii i tym samym kolejne zawody musiały zostać zawieszone lub przesunięte na dalsze terminy. Finalnie powrót Formuły 1 miał miejsce początkiem lipca, a kalendarz wydarzenia musiał zostać mocno zmodyfikowany. Co więcej, część zawodów, w tym w Singapurze, Japonii czy Azerbejdżanie zostało całkowicie odwołanych. Te zawirowania mocno wpłynęły na obniżenie przychodów poszczególnych klubów. Jednak sporo stracili również sponsorzy, którzy mieli mniej szans na promowanie swoich marek, szczególnie na jednym z bardziej atrakcyjnych rynków – azjatyckim.
Nie dziwi nas zatem, że po ubiegłorocznym, trudnym sezonie część marek i teamów nie zdecydowała się na publikację sum inwestowanych w działalność F1. Wyniki te mogłyby wpłynąć niekorzystnie na nastroje potencjalnych inwestorów, tym samym przyczyniając się do spadku notowania na giełdach papierów wartościowych. Jednak mimo wystąpienia sporych problemów w organizacji zeszłorocznego cyklu Grand Prix, czołowi sponsorzy nie zrezygnowali z dalszego wspierania poszczególnych teamów. Poniżej wskazaliśmy marki, które wspierały zespoły, a także sam cykl F1 w 2020 roku.
Partnerzy cyklu Formuły 1:
Partnerzy globalni:
- DHL,
- Armaco,
- Heineken,
- Emirates,
- Pirelli,
- Rolex.
Dostawcy i oficjalni sponsorzy:
- AMG,
- Liqui Moly,
- AWS,
- Petronas,
- 188BET,
- Cyber 1,
- Hotels for hope.
Alfa Romeo Racing
Sponsorzy tytularni:
- PKN Orlen,
- Alfa Romeo.
Dostawcy i oficjalni partnerzy:
AB Dynamics, 3D Systems, Adler Pelzer Group, Additive industries, Carbon, Brutsh-Ruegger, Caeewea, Connect, Claro, GlobeAir, EGV1, Interoll Hewlett Packard, Marelli, Iveco, Richard Mille, Mitsubishi Electric, Singapore Airlines, Save the Children, Sparco, Singha, Pirelli, Walter Meier, Riedel, Quintus.
Alpha Tauri
Sponsor tytularny
- Alpha Tauri.
Dostawcy i oficjalni partnerzy:
Hangar 7, Edifice Casio, MOOSE, Honda, Randstad, myWorld, Red Bull i Red Bull Mobile, RDS, Pirelli, Siemens, Riedel.
Ferrari
Sponsor tytularny:
- Philip Morris International – Mission Winnow
Dostawcy i oficjalni partnerzy:
Bell, Alfa Romeo, Eightcap, Brembo, Garett, Experis, Infor, Hublot, Iveco, Mahle, Kapersky, OMRUPS, Marelli, NGK, OZ racing, Pirelli, Palantri, Ray Ban, Puma, Sabelt, Riedel, SKF, Shell, Weichai, Technogym.
HAAS
Sponsor tytularny
- Haas Automation Inc.
Dostawcy i oficjalni partnerzy:
DEF, Blue, Peak, Jack & Jones, Alpinestars, Richard Mille, Nominet Cyber, MindMaze,
Stichd, Pirelli.
McLaren
Sponsor tytularny:
- British-American Tabacco – A Better Tomorrow
Dostawcy i oficjalni partnerzy:
Automation Anywhere, Akebono, Coca Cola, CNBC, Estrella Galicia, Enkei, Dell, Hilton, FAI Aviation Group, Kuski chocolate, Hookit, Klipsch, Kaust, Mazak, Marelli, Pirelli, Mindmaze, Richard Mille, Oneplus, Sparco, Sikkens, Technogym, Stratasys, Vive, Unilever, Volvo trucks.
Mercedes
Sponsor tytularny:
- Petronas.
Dostawcy i oficjalni partnerzy
UBS, Tommy Hilfiger, TIBCO, Stilo, Seedlip, Storage, Pure, Puma, Police, Pirelli, OZ racing, OMP, Monster Energy, Marriot Bonvoy, IWC, Hewlett Packard, Epson, Endless, CrowdStrike, Bose.
Raicing Point
Sponsor tytularny:
- BWT
Dostawcy i oficjalni partnerzy:
Voip Unlimited, UPS Direct, Univa, Telmex, Relcel, STL SpScore.com, Sport Pesa, Schuberth, SAS, RTN Rausch, Revanol, Pirelli, OrangeBus, NEC, Magnesium, Macauley, JCB, Infinitum, IFS, Hackett, GTECHNIQ, EBB3, Condeco, Claro, Canadalife, Bombardier, Care, Breast Cancer, Alpinestars, Adaptavist, Acronis, 3D Systems.
Red Bull Raicing
Sponsor tytularny:
- Aston Martin.
Dostawcy i oficjalni partnerzy:
W66.com, Tag Heuer, Snowflake, Siemens, Sabelt, Rauch, PWR, Puma, Pirelli, Piquadro, OZ, Mobil 1 Esso, kx technology, IBM, Honda, Hexagon, Hewlett Packard, Futurocoin, DMG Mori, Dita, Citrix, AT&T, Ansys.
Renault
Sponsor tytularny:
- DP World.
Dostawcy i oficjalni partnerzy:
Yxlon, Volume Graphics, Verizon Media, Siemens, TMALL, RCi, PerkinElmer, OZ Racing, Microsoft, Matrix, MAPFRE, Le coq sportif, Jabil, ixell, Infiniti, HP, Hexis, Hechter, GF Machinging solutions, Genii Capital, Eurodatacar, Elysium, Dupont, Castrol, Cannodale, Breton, Boeing, BP Ultimate, Bell & Ross, Alpinestart, 3D systems.
Williams
Sponsor tytularny:
- Sofina.
Dostawcy i oficjalni partnerzy:
Thales, Sofina, RBC, PPG, Ponos, Pirelli, NetJets, Michael Caines, Life Fitness, Lavazza, Financial Timer, DTEX, Bogarts, Bandero, APL, Alpinestars, Acronis, ABK.
PKN Orlen we współpracy z Alfa Romeo
Uwaga większości kibiców z Polski z pewnością skupia się na współpracy teamu Alfa Romeo z PKN Orlen, naszym rodzimym koncernem paliwowym. Nieoficjalne dane wskazują, że polska spółka planowała wesprzeć włoski team kwotą 10 mln EUR. Współpraca ta pozwoliła zapewni angaż w zespole naszemu polskiemu kierowcy – Robertowi Kubicy. Co więcej, logo PKN Orlen widnieje na bokach bolidu, a także na jego przednich i tylnych skrzydłach. Również sama nazwa znajduje się w nazwie zespołu, który w 2020 roku brał udział w wydarzeniach pod pełną nazwą Alfa Romeo Racing Orlen.
Z kolei już w poprzednim cyklu nasza rodzima spółka współpracowała z teamem Williamsa, co zdaniem niektórych pozwoliło jej uzyskać naprawę wysokie zyski pod postacią znaczącego wzrostu rozpoznawalności marki Orlen i tym samym znacznie lepszą sprzedaż. W czasie kryzysu uzyskane zwroty ze współpracy z Alfa Romeo z pewnością nie będą aż tak korzystne, jednak mimo wszystkich tych zawirowań Orlen najpewniej po raz kolejny wyjdzie na plus poprzez swoją obecność w świecie F1. Warto też pamiętać, że również polscy legalni bukmacherzy chętnie angażują się w sponsoring. Choć na razie nie skupiają się na Formule 1, to chętnie wspierają takie organizacje sportowe jak PZN, PZPS czy PZPN.
Jakie kwoty występują w sponsoringu F1?
Jak już wcześniej wspominaliśmy, Formuła 1 jest sportem, który generuje naprawdę wysoki koszty. Nikogo więc nie dziwi, że to właśnie od sponsorów spływają ogromne kwoty, które pozwalają wspieranym teamom sprawnie działać. Łącznie, na przestrzeni minionych 15 lat, mówimy o kwocie 30 miliardów USD. Ta kwota z pewnością nie jednego przyprawi o zawrót głowy. Wśród najbardziej hojnych sponsorów minionej dekady wyróżniamy:
- Petronas (735 mld USD w ciągu 10 lat),
- Philip Morris International (625 mln USD),
- Santander (514 mln USD),
- Shell (412 mln USD),
- Pirelii (381 mln USD),
- Infiniti (345 mln USD),
- Rolex (327 mln USD),
- Vodafone (299 mln USD),
- Mobil 1 (237 mln USD),
- Claro/Telcel/Telmex (218 mln USD).
Warto przy tym podkreślić, że większość powyższych marek wspiera największe teamy w Formule 1 i tak Petronas współpracuje z Mercedesem, Philip Morri International – pod nazwą Mission Winnow współpracuje z Ferrari, a Santander bank sponsorował rozwój zespołów, w których w danym czasie występował Hiszpański kierowca Fernando Alonso, czyli McLarena i Ferrari. Tym samym, patrząc na sumę jaką Orlen wydał na sponsoring Formuły 1, na tle tych potentatów wypadają dość skromnie.
Sponsoring – jaka jest przyszłość Formuły 1?
W świecie Formuły 1 już od dłuższego czasu porusza się temat związany z koniecznością wprowadzenia ograniczeń w budżetach teamów. Czas pandemii i kryzys globalny dodatkowo podkreślają konieczność takich zabiegów. Już teraz wiemy, że najpewniej od tego sezonu (2021) część teamów, na koszty prowadzenia działalności będzie mogła przeznaczyć maksymalnie do 175 mln USD. Ta suma ma obowiązywać do 2025 jednak najprawdopodobniej będzie stale korygowana o wartość wynikającą z inflacji.
Jednak mimo takich zmian nie powinniśmy się spodziewać, że sponsorzy zrezygnują ze swojego udziału w Formule 1. Nie da się ukryć, że tak długo, jak długo F1 będzie cieszyła się tak dużym zainteresowaniem wśród widzów, tak długo zarówno sam cykl, jak również określone teamy będą mogły spodziewać się dużego wsparcia ze strony globalnych marek.