Sponsoring legalnych polskich bukmacherów

Głównym założeniem każdego przedsiębiorstwa jest dotarcie do możliwie najszerszego grona odbiorców. Dokładnie tak samo sytuacja wygląda w przypadku spółek, które specjalizują się w oferowaniu zakładów wzajemnych. W Polsce sytuację tą ułatwia fakt, że rynek zakładów został uwolniony dopiero w 2017 roku i tym samym wciąż jest pojemny, przez co możemy się spotkać z różnorodnymi zabiegami promocyjnymi. Jedną z najpopularniejszych metod dotarcia z ofertą do możliwie jak największej grupy klientów jest zawieraniu umów sponsorskich. Zadanie to ułatwia fakt, że spółki bukmacherskie są ściśle powiązane ze sportem, więc to właśnie na tej płaszczyźnie zawierają najwięcej umów.

W dzisiejszym artykule skupimy się na tym, z kim nasi rodzimi, legalni bukmacherzy najczęściej nawiązują współpracę, a także, jak to wygląda poza granicami Polski. Dodatkowo warto zauważyć, że wartość zawieranych umów sponsorskich bardzo często przekłada się na potencjał rozwoju i wielkość danej firmy.

W naszym przeglądzie na początku przedstawimy zaangażowanie największych polskich bukmacherów.

STS

Zdecydowany lider na krajowym rynku zakładów bukmacherskich posiada największy udział, a przy tym przewyższa pozostałe firmy pod względem prowadzonych działań marketingowych. Dobrym przykładem na to, że STS posiada duże środki na promocję świadczy między innymi fakt, że jej ambasadorem jest legenda Manchesteru United – Peter Schmeichel, a także doskonale wszystkim znany skoczek narciarski Martin Schmitt. Jednak zasobność portfela STS widać również na naszym krajowym rynku. Ten bukmacher sponsoruje liczne kluby Ekstraklasy, w tym podsiada podpisaną od 2013 roku umowę z Lechem Poznań. Tym samym logotyp bukmachera był widoczny na koszulkach zawodników Kolejorza przez cztery lata od 2013 do 2017. W późniejszym czasie sponsorem strategicznym drużyny został Aforti Holding, jednak i to nie wpłynęło na decyzję o wycofaniu się STS. Obecnie od sierpnia ubiegłego roku bukmacher podzielił się informacją, że znów na koszulkach Lecha będziemy mogli oglądać jego logo, ponieważ przedłużyli umowę do 2023 roku.

Jak podkreśla sam Mateusz Juroszek – prezes STS, dążą do tego, by zawierać kontrakty z najbardziej rozpoznawalnymi markami, możemy faktycznie to zauważyć, przy kolejnych umowach. Obecnie logo STS pojawia się na strojach i stadionach takich drużyn jak: Cracovia Kraków, Górnik Zabrze, Jagiellonia Białystok czy Pogoń Szczecin. Współpraca strategiczna występuje przy tym tylko w przypadku podlaskiego zespołu i tym samym logo STS możemy oglądać na froncie koszulek.

Kolejną umową zawartą przez STS, która zasługuje na uwagę jest ta z 1 sierpnia 2018 roku z PZPN. Dzięki jej zapisom STS będzie oficjalnym sponsorem Reprezentacji Polski aż do 31 grudnia 2022 roku. Patrząc na to, że w tym roku Polska będzie mogła zagrać na Mistrzostwach Europy, a następnie w listopadzie 2022 roku prawdopodobnie wystąpi na Mistrzostwach Świata w Katarze, kontrakt ten może się okazać naprawdę korzystny i zapewnić STS szeroką rozpoznawalność wśród kibiców biało-czerwonych.

Dla pełnego sukcesu STS stale dywersyfikuje źródła przychodów i dąży do tego, by dotrzeć do jak najszerszej grupy odbiorców. Właśnie dlatego bukmacher ten nie ogranicza się wyłącznie do piłki nożnej. Pod koniec 2019 roku kraj obiegła informacja, że STS będzie pełnił funkcję oficjalnego partnera Polskiej Ligi Siatkowej aż do czerwca 2023 roku. Ta współpraca pozwoliła STS umieścić swoje logo we wszystkich obiektach oraz w trakcie meczów ligowych.

Z dziedziny koszykówki, STS może się pochwalić kontraktem z Anwilem Włocławek. Jak widać, dla władz tego bukmachera istotne znaczenie ma równie esport, na co wskazują kontrakty z AVEZ Esport czy Esport Tour PRO.

FORTUNA

O wysokim zaangażowaniu tej spółki, w promowanie wizerunku poprzez działania sponsoringowe doskonale świadczy wyróżnienie, które FORTUNA otrzymała w 2019 roku – „Mecenas Polskiego Sportu”. Do wręczenia nagrody doszło w trakcie gali 84. Plebiscytu „Przeglądu Sportowego” najlepszego sportowca roku. Ten zajmujący drugą pozycję na rynku bukmacher wspiera między innymi Legię Warszawa. Na zmianę w tym zakresie nie wpłynął również fakt, że od sezonu 20/21 koszulki Mistrzów Polski zdobić będą inne odznaczenia, ponieważ kontrakt ten w dalszym ciągu może być uznawany za sukces, zarówno Fortuny, jak i samego klubu.

Od 2020 roku Fortuna może się pochwalić również lukratywną umową zawartą z Polskim Związkiem Piłki Nożnej, która dotyczy nadania jej tytułu sponsora rozgrywek o Puchar Polski. Nie można również zapomnieć o tym, że Fortuna pełni rolę tytularnego sponsora drugiej z kolei najważniejszej piłkarskiej klasy rozgrywkowej w Polsce pierwszej ligi. Wysoka popularność piłki nożnej w Polsce sprawia, że Fortuna chętnie zawiera współprace z drużynami należącymi do ekstraklasy i tak jej logo możemy znaleźć na strojach Stomilu Olsztyn, Radomiaka Radom czy Miedzi Legnica.

Tak samo, jak STS, również Fortuna dąży do uzyskania jak najszerszego grona odbiorców. Właśnie dlatego zdecydowała się na zawarcie największego kontraktu z organizacją MMA w Europie – Polską Federacją KSW. Równie istotny dla Fortuny jest kontrakt z Polskim Związkiem Narciarskim, który przewiduje między innymi sponsorowanie naszej rodzimej reprezentacji w Skokach Narciarskich. Porozumienie z Legią Warszawa dotyczącą koszykówki daje Fortunie również możliwość umieszczania logo na obiektach Torwaru.

FORBET

Z ogólnodostępnych informacji wynika, że na trzecim miejscu pod względem sponsoringu znajduje się forBET. Bukmacher ten swoich partnerów dobiera w sposób staranny, często decydując się na nieoczywiste rozwiązania. Jednym z doskonałych przykładów jest, chociażby umowa z Runmageddonem, który zajmuje się organizacją ekstremalnych zawodów biegowych, zarówno w Polsce, jak i na świecie. Jednak wśród partnerów forBET możemy znaleźć również takie klasyki jak AMPfutbol czy Polski Związek Tenisowy, w którym to forBET podpisał umowę, która zapewniła mu tytuł partnera generalnego.

Jednak główne działania forBET skupiają się w zupełnie innych obszarach. Od 2020 roku bukmacher ten pełni rolę sponsora najlepszej w Polsce drużyny e-sportowej x-kom AGO. Równie istotna dla spółki jest współpraca z zespołem ekstraklasowym Rakowa Częstochowa, dla której bukmacher jest sponsorem strategicznym. Co ciekawe, forBET zawarł również kontrakty z ostatnimi spadkowiczami z ekstraklasy ŁKS Łódź oraz Arką Gdynią. Można podejrzewać, że stratedzy spółki liczą na to, że oba te zespoły w kolejnym sezonie powrócą do ligi.

Jednak powyższe działania to tylko cząstka zadań promujących forBET. Bukmacher ten aktywnie wspiera również niewielkie zespoły, które grają głównie na szczeblach regionalnych, w tym z Warmińsko-Mazurskim Związkiem Piłki Nożnej, dla której forBET pełni rolę sponsora tytularnego rozgrywek.

BETCLIC

Logo Betclic dało się poznać szerszej publiczności już 10 lat temu, od kiedy bukmacher ten objął funkcję sponsora Lecha Poznań. Co ciekawe, licencję na organizację legalnych zakładów Betclic zyskał dopiero w połowie 2019 roku. To pozwoliło firmie zaliczyć naprawdę moce wejście, ponieważ już w pierwszych miesiącach swojego działania bukmacher mógł się pochwalić współpracą z ważnymi podmiotami polskiego sportu.

Przede wszystkim Betclic objął stanowisko oficjalnego sponsora polskiej reprezentacji w siatkówce. Był to prawdziwy strzał w dziesiątkę, ponieważ nasza drużyna przez wielu uznawana jest za faworyta do zdobycia złotego medalu na Igrzyskach Olimpijskich w Tokio. Co więcej, w tamtym czasie Betclic zdecydował się na nawiązanie współpracy z Piastem Gliwice – ówczesnym Mistrzem Polski oraz Lechią Gdańsk – zdobywcą Pucharu Polski. Od sierpnia Betclic może się pochwalić podpisaną umową z federacją odpowiedzialną za organizację FAME MMA, w ramach której będzie oficjalnym sponsorem organizatora gal MMA, które z roku na rok cieszą się coraz większą popularnością, a teraz bukmacher ten będzie miał wyłączność na oferowanie zakładów na te wydarzenia.

LV BET

Temu bukmacherowi szybko udało się zyskać pożądaną rozpoznawalność wśród wielbicieli zakładów wzajemnych. Dużą rozpoznawalność LVBET zapewniła kampania reklamowa z 2018 roku, w której wystąpił Zdzisław Kręcina przy okazji organizowanych w Rosji mistrzostw świata. Właśnie dlatego warto śledzić działania tego bukmachera. Obecnie LV BET posiada kontrakt z Wisłą Kraków, dla której jest sponsorem strategicznym. Ta umowa pozwoliła wykorzystać w kampanii reklamowej wizerunek Kuby Błaszczykowskiego. Z innych kontraktów, logo LV BET można zobaczyć na koszulkach Wisły Płock, Widzewa Łódź, RKS Garbarni Kraków czy Stali Mielec. Bukmacher może się również pochwalić kontraktem z koszykarzami ze Śląska Wrocław.

W kwestii e-sportu ambasadorem tej sekcji dla LV BET jest Jarosław „pashaBiceps” Jarząbkowski. Z kolei od lutego tego roku LV BET aktywnie angażuje się w żużel, obejmując stanowisko sponsora głównego Unii Leszno.

TOTALBET

Początki tego bukmachera sięgają 2018 roku, jednak Totalbet stale buduje swoją markę. Bukmacher pełni rolę sponsora strategicznego dla beniaminka ekstraklasy – Warty Poznań. Dodatkowo posiada kontrakt z Polskim Związkiem Lekkiej Atletyki, co w odniesieniu do Igrzysk Olimpijskich w Tokio może przynieść mu dużo korzyści. W lutym 2020 roku Totalbet zawarł umowę z drużyną siatkarską Verva Warszawa Orlen Paliwa, która obecnie jest jednym z głównych faworytów do zdobycia tytułu mistrza polski.

Na koncie Totalbet możemy znaleźć również kontrakt z Fight Exclusive Night, zajmującej się organizacją gal MMA i której znaczenie z każdym rokiem wzrasta.

 

PZBUK

Głównym partnerem PZBUK jest Polski Związek Koszykówki. Współpraca sponsoringowa pozwoliła na umieszczenie logo bukmachera na parkietach Enegra Basket Ligi mężczyzn i kobiet. Z kolei od 2018 roku bukmacher ten posiadał kontrakt z Polską Hokej Ligą. Jednak na chwilę obecną nie ma informacji, czy kontrakt ten jest kontynuowany.

EWINNER

Ten bukmacher pojawił się na polskim rynku w połowie 2019 roku, chcąc natychmiast dostać się do jak największej grupy odbiorców. Właśnie dlatego zawarł współpracę z Marcinem Gortatem, który jest czołowym ambasadorem marki i wielokrotnie bierze udział w działaniach promocyjnych. Jednak choć główną twarzą eWinner jest znany wszystkim koszykarz, to bukmacher w swoich działaniach promocyjnych skupia się głównie na żużlu. Obecnie eWinner może się pochwalić kontraktem dającym mu rolę sponsora tytularnego w 1 lidze żużlowej. Dodatkowo jest sponsorem oficjalnym Speedway Ekstraligi oraz sponsorem cyklu Speedway Euro Championship.

Jedną z ważniejszych umów dla eWinner jest ta, zawarta pod koniec 2019 roku z Apatorem Toruń. Kontrakt ten pozwolił na dołączenie do nazwy klubu członu „eWinner”. Nie da się ukryć, że bukmacher liczy na to, że uda mu się pomóc toruńskim żużlowcom wrócić do najwyższej klasy rozgrywkowej.

Również fani trójmiejskiego sportu mogą na co dzień oglądać logo eWinner, ponieważ w 2020 roku bukmacher ten objął stanowisko sponsora Trefla Sopot. Dodatkowo, z symbolami spółki mogą się spotkać widzowie Knockout Boxing Night, a także miłośnicy siatkówki, ponieważ eWinner został sponsorem tytularnym Gwardii Wrocław, która w tym roku będzie się starała o awans do PlusLigi.

ETOTO

Ten bukmacher nie skupia się szczególnie na zawieraniu umów sponsorskich. Jednak z chęcią promuje markę poprzez wykorzystanie wizerunków znanych dziennikarzy. Wśród głównych ambasadorów marki możemy wyróżnić Mateusza Borka, Tomasza Smokowskiego, Michała Pola, Romana Kołtońa, Artura Wichniarka czy Przemysława Rudzkiego.

SUPERBET

Ten wywodzący się z Rumunii bukmacher pojawił się w Polsce w formacie online w roku 2020 i do tej pory nie zawarł żadnej typowo sportowej umowy. Obecnie, śladem Etoto skupia się na promowaniu marki ze wsparciem ambasadorów, w tym wykorzystując wizerunek byłego bramkarza reprezentacji Polski i Liverpoolu Jerzego Dudka.

NOBLEBET

Choć bukmacher ten swój debiut zaliczył w 2019 roku, to już ma na swoim koncie pierwszą poważną umowę sponsorską. Logo Noblebet możemy spotkać na przedzie koszulek znajdującego się w ekstraklasie Śląska Wrocław.

BETEX

To zdecydowany nowicjusz na rynku zakładów wzajemnych. Betex wywodzi się z Bielska-Białej, stąd też jego pierwsza umowa sponsorska dotyczy właśnie Podbeskidzia Bielsko-Biała, grającego w ekstraklasie.

BETFAN

Bukmacher w swoich działaniach promocyjnych głównie bazuje na wykorzystaniu wizerunku Mariusza Pudzianowskiego. Dawny strongman, a obecnie jeden z zawodników MMA często występuje w materiałach promocyjnych tego bukmachera.