Zatrzymanie Yuki Tsunody podczas GP Holandii doprowadziło do teorii spiskowych w sieci po tym, jak VSC pomogło Maxowi Verstappenowi pokonać Lewisa Hamiltona; Toto Wolff podniósł podejrzenia co do incydentu, ale Paul Di Resta ze Sky Sports F1 upiera się, że „nie można tego zaaranżować”
Ostatnia aktualizacja: 06/09/22 6:04am
Proszę użyć przeglądarki Chrome, aby uzyskać bardziej dostępny odtwarzacz wideo
Wirtualny samochód bezpieczeństwa zostaje uruchomiony, ponieważ Yuki Tsunoda z AlphaTauri jest zmuszony do zatrzymania się na poboczu toru.
Szef Mercedesa Toto Wolff postawił pytania dotyczące dziwacznego zatrzymania Yuki Tsunody podczas GP Holandii i nalega, że Lewis Hamilton miałby duże szanse na pokonanie Maxa Verstappena bez zakłóceń.
Niedzielny wyścig wydawał się zmierzać do pierwszego w sezonie zwycięstwa Hamiltona, który gonił Verstappena na znacznie szybszych oponach, a kierowca Red Bulla musiał ponownie zjechać do pit-stopu.
Ale to wszystko obróciło się wniwecz, gdy na 48 okrążeniu z 72 został wezwany wirtualny samochód bezpieczeństwa z powodu kuriozalnego zatrzymania Tsunody.
- Hamilton przeprasza za wybuch wściekłości | Merc wyjaśnia „ryzyko” strategii
- Verstappen pokonuje Merka i wygrywa w chaotycznym wyścigu
- Ferrari broni ostatniego błędu | Rosberg: Zespoły F3 mają lepszą strategię!
Tsunoda, który jeździ dla siostrzanego zespołu Red Bulla – AlphaTauri, zgłosił problemy z oponami i wydawało się, że wycofa się z wyścigu, gdy zatrzymał się i odpiął pasy bezpieczeństwa, zanim został wezwany z powrotem do boksu. Po serii kontroli – w tym ponownym zapięciu pasów – Tsunoda został ponownie wysłany na trasę, tylko po to, by jego zespół kazał mu się zatrzymać po zaledwie czterech zakrętach.
Proszę użyć przeglądarki Chrome, aby uzyskać bardziej przystępny odtwarzacz wideo
Lewis Hamilton daje upust swojej frustracji z powodu decyzji strategicznych Mercedesa przez radio zespołowe podczas Grand Prix Holandii.
VSC zostało następnie wywołane i dało Verstappenowi skuteczny wolny postój, aby utrzymać prowadzenie – podczas gdy później wyprzedził Hamiltona po pełnym Safety Car, a kierowca Mercedesa ostatecznie ukończył wyścig na czwartym miejscu.
Szef Red Bulla, Christian Horner, nalegał, że to faktycznie nie grało w rękach Verstappena, ale Wolff otworzył drzwi dla teorii spiskowych, które pojawiły się w sieci od czasu wydarzeń.
„Gdybyśmy mieli walczyć o mistrzostwo, byłoby to coś, czemu przyjrzałbym się z bliska” – przyznał dyrektor zespołu Mercedesa zapytany o to, czy rządząca FIA powinna zbadać incydent.
„Teraz myślę, że to, co trzeba zbadać, jest potrzebne dla bezpieczeństwa kierowców i wszystkich tam obecnych.
Proszę użyć przeglądarki Chrome, aby uzyskać bardziej przystępny odtwarzacz wideo
„Kierowca zatrzymał się, odpiął pasy, zrobił pełne okrążenie, wszedł do środka, problem nie został rozwiązany, założyli pasy z powrotem, a on wyjechał i ponownie zatrzymał samochód.
„To prawdopodobnie zmieniło wynik wyścigu, który być może mogliśmy wygrać.”
Wolff powiedział, że bez VSC, Verstappen wyjechałby z pit-stopu wyprzedzając Hamiltona aż o osiem sekund.
„Myślę, że mielibyśmy uczciwe szanse na zwycięstwo” – dodał. „Planista wyścigu powiedział, że zwycięstwo jest na wyciągnięcie ręki. Było bardzo blisko, ale było na miejscu.”
Proszę użyć przeglądarki Chrome, aby uzyskać bardziej przystępny odtwarzacz wideo
Szef Mercedesa Toto Wolff broni strategii zespołu, podkreślając, że musieli podjąć ryzyko, aby mieć szansę na wygranie wyścigu.
Potwierdzono, że problemem Tsunody był uszkodzony dyferencjał, podczas gdy on również odebrał reprymendę – dającą mu 10-miejscową karę za jazdę z poluzowanymi pasami bezpieczeństwa w ten weekend w GP Włoch.
Przedstawiając swoją wersję wydarzeń, japoński kierowca Tsunoda, 22, powiedział: „Myślałem, że jest jakiś problem i problem z lewą tylną oponą, więc dostałem polecenie od mojego inżyniera, aby się zatrzymać.
„Ale nie widzieliśmy żadnego wyraźnego problemu w danych. Dlatego zjechaliśmy do boksu, aby założyć nową oponę. Ale po tym zobaczyliśmy wyraźny problem w danych, więc dlatego zatrzymaliśmy się [po raz drugi].”
Zapytany o to, czym była awaria, Tsunoda odpowiedział: „Nie wiem.”
Proszę użyć przeglądarki Chrome, aby uzyskać bardziej dostępny odtwarzacz wideo
’You can’t orchestrate that’: Delving into the Tsunoda DNF
Zapytany po wyścigu o kontrowersyjne zatrzymanie Tsunody, Sky Sports F1’s Paul Di Resta był nieugięty.
„Nie można tego zaaranżować”, powiedział.
Komunikaty radiowe potwierdzają to przekonanie, że nie można było tego zmanipulować.
Tsunoda wielokrotnie powtarzał na 45 okrążeniu, że jego „opony nie są założone”, co doprowadziło do tego, że AlphaTauri powiedział mu, aby „zatrzymał się na torze w bezpiecznym miejscu”.
Proszę użyć przeglądarki Chrome dla bardziej dostępnego odtwarzacza wideo
Trzydzieści sekund później powiedzieli mu, że jego „opony są OK, zacznij od nowa” i powiedzieli „boksujemy, montujemy kolejną oponę i wychodzimy” – dając do zrozumienia, że zawsze planowali wysłać Tsunodę z powrotem i mieli nadzieję, że zmiana opon pomoże.
Natychmiast w zjeździe do pitu Tsunoda powiedział: „Coś złego, coś dziwnego z tyłu. To jest uszkodzone, myślę.”
AlphaTauri następnie odpowiedział: „Zatrzymaj się, zatrzymaj się w bezpiecznym miejscu.”
Awaria została później zdiagnozowana jako uszkodzony mechanizm różnicowy, co rzadko zdarza się w wyścigach F1.
„FIA dostała wszystkie informacje, całe radio zespołu,” dodał Di Resta. „Yuki jest tam i robi swoje, a AlphaTauri to ich własny zespół.
„I nie sądzę, aby wyścig został tam ostatecznie przegrany [dla Hamiltona].”
Alpha Tauri odpowiada na internetową nienawiść po tym jak Tsunoda DNF
Po internetowej reakcji na incydent, Alpha Tauri nazwało „nienawistnym zachowaniem” skierowanym w stronę ich zespołu i szefa strategii Red Bull Racing, Hannah Schmitz.
W oświadczeniu wydanym w mediach społecznościowych, zespół powiedział: „To niesamowicie przygnębiające czytać niektóre z języków i komentarzy skierowanych do naszego zespołu i w stronę szefowej strategii Red Bull Racing, Hannah Schmitz.
Twitter Ze względu na Twoje preferencje, nie możesz oglądać tego Opcje prywatności
„Takie nienawistne zachowanie nie może być tolerowane, a rzucanie oskarżeń o nieuczciwą grę jest niedopuszczalne, nieprawdziwe i całkowicie lekceważące zarówno wobec Hannah, jak i nas.
„Zawsze rywalizowaliśmy niezależnie, uczciwie i z najwyższym poziomem szacunku i sportowej postawy.
„Yuki miał awarię, której zespół nie wykrył natychmiast, co spowodowało, że zatrzymał się na torze.
„Sugerowanie, że jest inaczej jest obraźliwe i kategorycznie niepoprawne.”
Sky Sports pozostaje zaangażowana w kampanię „Hate Won’t Win” i jest oddana sprawie uczynienia platform mediów społecznościowych miejscem do komentowania i debaty, która jest wolna od nadużyć, nienawiści i profanacji.