Sezon 2023 Formuły 1 już prawie za nami, ale przed pierwszym wyścigiem nowej kampanii czekają nas trzy kluczowe dni testów przedsezonowych.
Po serii wyszukanych premier bolidów, w tym Red Bulla w Nowym Jorku i Alpine w londyńskim klubie nocnym, nadszedł czas na akcję.
10 zespołów sportowych po raz pierwszy uwolni swoich nowych rywali bez ograniczeń i zacznie się zastanawiać, czy miesiące przygotowań się opłaciły.
- Przedstawiamy klasę F1 w 2023 roku | Wyjaśnione: Dlaczego tak wiele bolidów jest czarnych
- Lewis Hamilton na przekór zakazowi FIA: 'Nic mnie nie powstrzyma’
- Pobierz Sky Sports | Transmisja największych momentów na TERAZ
Wszystkie trzy dni testów, wraz z wszystkimi 23 wyścigami największego w historii sezonu Formuły 1, są transmitowane na żywo na Sky Sports F1.
Co to są testy przed sezonem?
Zespoły Formuły 1 spędzają wiele miesięcy na opracowywaniu bolidu, ale otrzymują tylko bardzo konkretne i ograniczone możliwości wystawienia go na tor przed rozpoczęciem wyścigów.
Ilość dozwolonego czasu na testy była stopniowo zmniejszana przez lata do zaledwie trzech dni, wraz z dwoma 15-kilometrowymi demonstracjami i dwoma 100-kilometrowymi imprezami promocyjnymi, podczas których surowe ograniczenia uniemożliwiają zespołom uzyskanie ogromnych ilości informacji.
Proszę użyć przeglądarki Chrome, aby uzyskać bardziej przystępny odtwarzacz wideo
Zwroty akcji w F1 powracają. Ciesz się jazdą na żywo w Sky Sports. Sezon rozpoczyna się 3 marca!
Podczas gdy przed sezonem 2022, w związku z wprowadzeniem radykalnych nowych przepisów projektowych, przeprowadzono dodatkowy trzydniowy test w Barcelonie, w tym roku powróciły jednorazowe trzydniowe wydarzenia.
Sesje mają na celu umożliwienie zespołom rozwiązanie najważniejszych problemów przed rozpoczęciem sezonu, co przede wszystkim daje szansę na zapewnienie niezawodności samochodów w przypadku maksymalnego obciążenia i zapobiega możliwości serii awarii mechanicznych i wycofania się z wyścigu otwierającego sezon.
Gdy zespoły osiągną niezawodność, mogą zacząć doskonalić swoje ustawienia i dokonywać korekt, aby uzyskać maksymalną możliwą wydajność, jednocześnie pracując nad obszarami, na których należy się skupić, aby ulepszyć je przed wyścigiem inauguracyjnym, który w tym przypadku odbędzie się zaledwie osiem dni później.
Proszę użyć przeglądarki Chrome, aby uzyskać bardziej przystępny odtwarzacz wideo
Testy odbędą się w Bahrajnie w ciągu trzech kolejnych dni, zaczynając od czwartku, 23 lutego, a kończąc w sobotę, 25 lutego.
Każdy dzień będzie podzielony na dwie sesje, z których pierwsza rozpocznie się o 7 rano GMT (10 rano czasu lokalnego) i potrwa cztery godziny.
Potem nastąpi godzinna przerwa, zanim samochody wrócą na tor o 12:00 GMT (3:00 czasu lokalnego), a druga sesja będzie trwała cztery i pół godziny, czyli po zachodzie słońca i będzie odzwierciedlała wspaniałe nocne warunki, w których odbędzie się wyścig otwierający sezon.
Bahrain International Circuit zapewnia wspaniałe warunki do testów przedsezonowych
Bahrain International Circuit ma sens jako miejsce testów, biorąc pod uwagę jego status gospodarza wyścigu otwierającego kalendarz F1, który w tym roku odbędzie się 5 marca.
Tor w Sakhir ma zarówno długie proste, jak i trudne, ciasne zakręty, które dają zespołom możliwość przetestowania różnych aspektów ich samochodów.
Upał w ciągu dnia, wraz z prawdopodobnymi podmuchami wiatru, które spowodują nawiewanie piasku na tor, stanowią dodatkowe wyzwanie zarówno dla kierowców, jak i inżynierów.
Co nowego w bolidach?
Podczas gdy nie ma rewizji zasad na przyszły rok, jak to miało miejsce w 2022, są subtelne zmiany w zasadach i bolidach, które zespoły mogą wykorzystać.
Najbardziej zauważalną jest wyższa wysokość jazdy. To zasadniczo podnosi samochody wyżej od ziemi, aby pomóc zredukować zjawisko „porpoisingu”, które dotknęło zespoły – w szczególności Mercedesa – w 2022 roku.
Proszę użyć przeglądarki Chrome, aby uzyskać bardziej dostępny odtwarzacz wideo
Jest też dodatkowy czujnik, który skutecznie monitoruje zatonięcie.
Chociaż są to zmiany głównie ze względów bezpieczeństwa i oczekuje się, że początkowo będą kosztować zespoły czas ze względu na sztywniejszą podłogę, to mogą również zawęzić pole z wyższą wysokością jazdy, która uważana jest za kluczową dla bolidów Red Bulla i Ferrari w 2023 r.
Pozostałe zmiany w bolidach dotyczą zakazu stosowania konstrukcji takich jak tylne skrzydło Astona Martina i przednie skrzydło Mercedesa od 2023 r. oraz więcej dodatków bezpieczeństwa.
Na przykład obręcze kół zostały wzmocnione po dramatycznym wypadku Zhou Guanyu na torze Silverstone w zeszłym roku.
Na co powinieneś zwrócić uwagę?
Podczas każdej sesji na torze będzie znajdował się tylko jeden samochód z każdego zespołu, co ograniczy ruch na torze. Większość zespołów da swoim kierowcom po jednej sesji każdego dnia, ale niektóre mogą zdecydować się na inny podział czasu lub dać czas na jazdę kierowcom rezerwowym.
Samochody mogą jeździć tak dużo jak chcą podczas każdej sesji i mają dostęp do wszystkich pięciu mieszanek opon Pirelli, które będą używane w sezonie.
Zespoły będą używać fluorescencyjnej farby flow-vis do testowania swoich samochodów
Prawdopodobnie zobaczysz zespoły, które nieco zepsują wspaniałe projekty swoich nowych bolidów za pomocą fluorescencyjnej farby flow-vis, która jest używana do wizualizacji przepływu powietrza nad karoserią samochodu.
Inną przyciągającą wzrok cechą, którą można zobaczyć są aerodynamiczne grabie, które zawierają czujniki zaprojektowane do pomiaru struktur przepływu poza ciałem, lub w prostych słowach, gdzie powietrze idzie po uderzeniu w pewne części samochodu.
Oba narzędzia pozwalają zespołom zebrać dalsze zrozumienie swoich samochodów i potencjalnie dokonać dalszych ulepszeń, czy to w formie ulepszeń, czy po prostu ustawień.
Aerodynamiczne grabie są używane podczas testów do zbierania danych
Do tabeli czasów, zwłaszcza w początkowej fazie trzech dni, należy podchodzić z ostrożnością. Niektórzy kierowcy mogą koncentrować się na dłuższych przejazdach lub testować konkretny aspekt swojego samochodu, podczas gdy inni chcą przejechać szybsze okrążenia.
Nieuniknione jest również „sandbagging”, czyli zespoły nie chcące ujawniać swojego prawdziwego tempa rywalom przed wyścigiem otwarcia.
Dużym zainteresowaniem będzie cieszyło się to, jak poradzi sobie panujący mistrz Max Verstappen i jego zespół Red Bull, a także ich najbardziej prawdopodobni rywale, Ferrari i Mercedes, którzy mają nadzieję zapewnić Lewisowi Hamiltonowi samochód zdolny do walki o rekordowy, ósmy tytuł kierowcy.
Kto kiedy prowadzi?
Twitter Ze względu na ustawienia zgody, nie możesz oglądać tego Opcje prywatności
Skład kierowców podczas testów przedsezonowych
Zespół |