Od Terry’ego Gilliama do Andy’ego Warhola, od Davida LaChapelle’a do Jeffa Koonsa i Lady Gagi: malarze, styliści i współcześni fotografowie zostali olśnieni wieczną fascynacją Botticellim i jego dziełami, nieustannie wymyślanymi i reinterpretowanymi do tego stopnia, że w pełni weszły do naszej zbiorowej wyobraźni, tej samej, która co roku sprowadza tysiące zwiedzających przed jego arcydzieła. Jednak przez ponad trzysta lat po śmierci florencki malarz był niemal całkowicie zapomniany, aż do ponownego odkrycia go przez Ruskina i prerafaelitów w XIX wieku. W końcu Alessandro di Mariano di Vanni Filipepi, znany jako Botticelli (Florencja 1445 c.-1510), jest być może tym, który bardziej niż ktokolwiek inny potrafił uchwycić ducha swoich czasów.
W Botticelli i Florencja. Narodziny piękna senne ewokacje, sugestywne obrazy miasta i nagrania niezwykłych dzieł przeplatają się z głosami czołowych międzynarodowych ekspertów, uczonych i historyków sztuki, którzy opowiadają o splendorze i sprzecznościach Florencji Lorenza de’ Medici, odkrywając jednego z artystów, którzy symbolizowali włoski renesans. U Wawrzyńca Wspaniałego równoważność Sztuki i Władzy przejawia się w każdej sferze ekonomicznej, politycznej i społecznej i realizuje się w obrazach, freskach, pałacach, kościołach i kaplicach. Niezwykli artyści pracujący ze swoimi warsztatami w sercu miasta zamieniają Florencję w skansen: są to lata florenckiej wiosny, odkrycia Ameryki, kontrastów z papieżem, walk między wielkimi rodzinami bankierów i kupców. Pod koniec XV wieku Florencja jest porównywalna z Nowym Jorkiem lat 80-tych, pełna ekspansji gospodarczej i kulturalnej, zewsząd płynie handel i wymiana. Film umożliwi prześledzenie tego mitycznego okresu oczami Botticellego, który przedstawia te lata w swoich dziełach, wyrażając charakter swoich współobywateli w ich pasji do pracy, ich ekstremalnej konkurencyjności i przedsiębiorczości, ich zdolności do utkania właściwych relacji społecznych i ich zdolności do zawsze zaspokajania pragnień klientów publicznych i prywatnych.
Od cudownych Madonn do obrazów sprawców Congiura dei Pazzi straconych i powieszonych przed Porta della Dogana w Palazzo Vecchio, od Inferna Dantego do Piety, od starożytnych bogów mitologii helleńskiej do apokaliptycznego Boga Savonaroli, sztuka Botticellego zostanie zbadana dzięki interwencjom ekspertów: Alessandro Cecchi, dyrektor Muzeum Casa Buonarroti we Florencji; Ana Debenedetti, kurator działu rysunków i obrazów w Victoria & Albert Museum w Londynie; Franco Cardini, profesor historii średniowiecza na Uniwersytecie we Florencji; Jonathan Nelson, profesor historii sztuki na Uniwersytecie Syracuse we Florencji; Marco Ciatti, dyrektor Opificio delle pietre dure we Florencji; Kate Bryan, historyk sztuki; Chiara Cappelletto, profesor nadzwyczajny estetyki na Wydziale Filozofii Uniwersytetu w Mediolanie; Edward Buchanan, dyrektor kreatywny Sansovino 6.