Sieć ekspresowych autobusów łączących przedmieścia Londynu została odsłonięta we wtorek przez Sadiqa Khana.
Superpętla” połączy istniejące usługi, takie jak X140 i X26, które obsługują Heathrow, z proponowanymi nowymi trasami orbitalnymi łączącymi centra miast, takie jak Harrow i North Finchley oraz North Finchley z Walthamstow.
Jest to część inwestycji burmistrza o wartości 6 mln funtów w usługi autobusowe w zewnętrznym Londynie wraz z rozszerzeniem strefy ultraniskiej emisji do granicy Wielkiego Londynu.
Niewiele z nowych usług zostanie wprowadzonych do czasu, gdy Ulez ma się rozszerzyć 29 sierpnia. Ale wizja określona we wtorek jest dla sieci ograniczonych autobusów-stop oferujących szybsze połączenia między głównymi węzłami podmiejskimi.
Pan Khan powiedział: „Kiedy podjąłem trudną decyzję o rozszerzeniu Ulez London-wide, jednym z moich kluczowych zobowiązań wobec londyńczyków była poprawa połączeń transportowych w zewnętrznym Londynie.
„Dziś realizuję to zobowiązanie, ponieważ ogłaszamy Superloop, zmieniającą grę nową sieć autobusów ekspresowych, która doda ponad cztery miliony dodatkowych kilometrów do naszej sieci autobusowej w zewnętrznym Londynie, łącząc stacje, centra miast, szpitale i węzły transportowe.
„Te nowe trasy znacznie ułatwią Londyńczykom poruszanie się po stolicy i pomogą zbudować lepszy, bardziej ekologiczny Londyn dla wszystkich.”
W skład Superloop wejdzie X140, który łączy Heathrow z Harrow, oraz częstsza trasa X26, która kursuje między lotniskiem a West Croydon.
Jeszcze w tym roku częstotliwość kursowania X26 zostanie podwojona do jednego autobusu co 15 minut, zamiast dwóch na godzinę obecnie.
W najbliższych miesiącach Transport for London przeprowadzi konsultacje w sprawie nowej trasy ekspresowej łączącej Harrow i North Finchley.
Następnie zostaną zebrane opinie na temat przyszłych odcinków Superloop. Prawdopodobnie będzie to odcinek między North Finchley a Walthamstow oraz między Walthamstow a Royal Docks przez Ilford. Proponuje się również połączenia między Bexleyheath, Bromley i Croydon.
Superloop prawdopodobnie obejmie również istniejącą „ograniczoną przystankową” trasę wschód-zachód 607, pomiędzy Uxbridge i White City, oraz północ-południe X68, która łączy Croydon i Russell Square.
The „illustrative” map produced by TfL also indicates that the proposed X239 outer to inner London service, which would link Grove Park and Canary Wharf via the Silverwall tunnel, with no stops between the Sun in the Sands roundabout and Leamouth on the north side of the Thames, would become part of the network.
Proponuje się, aby X239 kursował co osiem minut w dni powszednie, ale nie rozpocznie się aż do 2025 r., kiedy to ma zostać otwarty tunel Silvertown.
Autobusy Superloop będą miały wątki w stylu „retro” i nową obwódkę, aby pomóc pasażerom w identyfikacji tras ekspresowych. Nowe oznakowanie znajdzie się również na mapach i rozkładach jazdy.
Dane TfL pokazują, że X140, najnowsza trasa ekspresowa, spowodowała wzrost popytu w dni powszednie o 10-15%. Wzrosło zadowolenie klientów, a prawie czterech na pięciu stwierdziło, że korzystałoby z niej częściej.
Ceny biletów na Superloop będą takie same jak w przypadku „normalnych” autobusów – 1,75 funta – przy czym funkcjonuje również taryfa Hopper. Pozwala to pasażerom na zmianę autobusu bez dodatkowych kosztów w ciągu godziny od rozpoczęcia podróży.
Otwiera to możliwość korzystania z autobusów ekspresowych przez część podróży, a następnie przesiadania się do zwykłego autobusu. 13 przystanków X140 w każdym kierunku wymienia się z 42 innymi trasami autobusowymi i siedmioma liniami kolejowymi.
Alex Williams, główny oficer ds. klientów i strategii w TfL, powiedział: „Superloop jest klejnotem w koronie w naszych planach wzmocnienia alternatyw dla prywatnego samochodu przed Ulez rozszerzając się na cały Londyn.
„Po raz pierwszy będziemy łączyć wiele centrów miast stolicy z ekspresowymi trasami orbitalnymi. Wiemy, że tego rodzaju usługi są ogromnie popularne z tego, co widzieliśmy we wzroście liczby osób korzystających z X140 w ciągu tygodnia.”
Ale Nick Rogers, rzecznik konserwatystów ds. transportu w ratuszu, powiedział: „Ogłoszenie Superloop Sadiqa Khana jest Superflopem, wynoszącym nic więcej niż przepakowanie istniejących tras i niejasnych obietnic, które nie zostaną dostarczone, zanim jego ekspansja Ulez uderzy w londyńczyków.
„To mikroskopijny poziom inwestycji. Pospieszne plany burmistrza zostały rzucone razem w panice i nie robią nic, aby zająć się niszczącym wpływem jego podatku Ulez.”
Pan Khan już zobowiązał się do zapewnienia dodatkowego miliona kilometrów dodatkowych usług autobusowych w zewnętrznym Londynie, choć dodaje to mniej niż jeden procent do całkowitego przebiegu 700 tras stolicy.
John Holland-Kaye, dyrektor naczelny lotniska Heathrow powiedział: „Trasy autobusowe są niezbędne dla tysięcy współpracowników i pasażerów podróżujących do Heathrow. Z zadowoleniem przyjmujemy ogłoszenie usługi Superloop.”