Proszę użyć przeglądarki Chrome, aby uzyskać bardziej dostępny odtwarzacz wideo
Dyrektor zespołu McLaren Andreas Seidl rozmawia ze Sky Sports po ogłoszeniu, że Oscar Piastri będzie jeździł dla Mclarena w 2023 roku
Oscar Piastri będzie jeździł dla McLarena w 2023 roku po tym, jak Komisja ds. uznawania kontraktów FIA orzekła na ich korzyść w stosunku do obecnych pracodawców Alpine.
Werdykt, kończący niezwykłą sagę transferową i walkę o kontrakt, oznacza, że Alpine straciło swojego wysoko ocenianego kierowcę rezerwowego i wciąż szuka zastępstwa dla Fernando Alonso na przyszły sezon.
Alpine było nieugięte, że mają ważny kontrakt dla Piastriego na jazdę dla nich w 2023 roku, podpisany w listopadzie ubiegłego roku, a nawet ogłosiło awans Australijczyka na początku sierpnia. Jednak Piastri, który natychmiast odrzucił potwierdzenie zespołu, i jego kierownictwo wierzyli, że ma umowę związaną z McLarenem, ponieważ jego klauzula Alpine wygasła.
- GP Holandii: Kiedy oglądać wszystko na żywo na Sky Sports F1
- Ferrari wyprzedza Hamiltona w P2, gdy Verstappen walczy
Czteroosobowa Rada ds. Uznawania Kontraktów (CRB) spotkała się w poniedziałek, aby rozpocząć przesłuchanie w sprawie sporu, a w piątek ujawniła, że jednogłośnie orzekła na korzyść McLarena i Piastriego.
Sky Sports News rozumie, że kluczowe elementy kontraktu Alpine nie zostały podpisane przez Piastriego.
Proszę użyć przeglądarki Chrome, aby uzyskać bardziej dostępny odtwarzacz wideo
Były mistrz świata Jenson Button uważa, że Oscar Piastri nie powinien robić sobie wrogów tak wcześnie w swojej karierze F1 wśród sporu o kontrakt między Apline i McLarenem.
CRB powiedział, że Piastri podpisał umowę z McLarenem 4 lipca i był uprawniony do jazdy dla zespołu w 2023 i 2024 roku – a McLaren natychmiast ogłosił z wieloletnią umową dla nowego debiutanta, który będzie partnerem Lando Norrisa.
„Jestem niezwykle podekscytowany, że zadebiutuję w F1 w tak prestiżowym zespole jak McLaren i jestem bardzo wdzięczny za szansę, która została mi zaoferowana” – powiedział Piastri.
„Zespół ma długą tradycję dawania szansy młodym talentom i nie mogę się doczekać ciężkiej pracy u boku Lando, aby pchnąć zespół na czoło stawki.”
Alpine powiedział wkrótce potem, że „uważa sprawę za zamkniętą” i ogłosi swój skład kierowców w odpowiednim czasie.
Twitter Ze względu na ustawienia zgody, nie możesz oglądać tego Opcje prywatności
Francuski zespół, który obecnie wyprzedza McLarena w walce o czwartą pozycję w F1, ma na oku Pierre’a Gasly’ego jako kolejnego kolegę z zespołu Estebana Ocona.
Gasly podpisał kontrakt z AlphaTauri na 2023 rok, ale Red Bull jest skłonny zwolnić Francuza, który miał zaledwie pół sezonu u boku Verstappena w 2019 roku, zanim spadł z powrotem do siostrzanego stroju.
Dlaczego sprawa Alpine zakończyła się niepowodzeniem? Wyjaśnienie wielkiego ciosu Piastriego
Craig Slater
„Jeśli chodzi o to, dlaczego Alpine nie odniosło tu sukcesu, rozumiem, że kluczowe kawałki papieru być może nie miały na sobie podpisu Piastriego.
„Dowiedziałem się również, że Alpine będzie musiało ponieść koszty prawne McLarena, jak również koszty CRB, co odzwierciedla słabość ich sprawy w warunkach umownych.
„Czas tego jest fascynujący, ponieważ McLaren podpisał Piastri 4 lipca. Dziewięć dni później ich obecny kierowca Daniel Ricciardo, który nie będzie w przyszłym roku, ogłosił, że zostanie w zespole.
„Andreas Seidl powiedział, że trzymał Ricciardo w pętli przez cały czas, ale wydaje się, że to trochę konflikt w osi czasu i chronologii.
Proszę użyć przeglądarki Chrome, aby uzyskać bardziej przystępny odtwarzacz wideo
Craig Slater ze Sky Sports News wyjaśnia błędy Alpine, które doprowadziły do przegrania przez nich walki o kontrakt z McLarenem o Oscara Piastri.
„To trudne zadanie dla Alpine. W karierę Piastriego zainwestowali blisko 10 milionów funtów.
„Rozumiem, że będą musieli teraz bardzo uważnie przyjrzeć się sposobowi, w jaki prowadzą swoje sprawy związane z kontraktem. Jedna lub dwie osoby związane z tym zespołem zauważyły, że Red Bull nigdy nie popełnia takich błędów, kiedy ma młodych kierowców, nie ma możliwości, żeby inny zespół przyszedł i ich podkupił, ponieważ są absolutnie szczelni w tym, co robią.
„Ogłosili, że rysują linię pod tym i nie będą szukać odszkodowania w sądzie.
„The one silver lining from an Alpine perspective is I think during this process they perhaps identified they can get Pierre Gasly from the AlphaTauri team.
„He is a race-winning driver, more experienced than Piastri, and I believe he has ben their more preferred option for at least the last week and I expect him to make the move.”
McLaren zachwycony po wylądowaniu wschodzącej gwiazdy Piastri
McLaren zawsze był pewny podpisania Piastri, mając już uzgodnioną zapłatę za wcześniejsze zakończenie kontraktu Daniela Ricciardo z końcem 2022 r.
Teraz potwierdzili jedną z najgorętszych właściwości w motorsporcie, z Piastri, który poszedł w ślady Charlesa Leclerc i George’a Russella, zdobywając tytuły Formuły 3 i Formuły 2 w kolejnych sezonach.
„Oscar jest jednym z najbardziej utalentowanych zawodników, którzy dostają się do F1 i cieszymy się, że dołączył do zespołu na rok 2023” – powiedział prezes McLarena Zak Brown.
„Zwycięstwo w F3 i F2 w kolejnych sezonach to prawdziwe osiągnięcie i świadectwo jego talentu w wyścigach jednomiejscowych. W Lando i Oscarze mamy młody, ekscytujący skład F1 z ogromnym potencjałem, co stawia nas w dobrym położeniu, aby osiągnąć nasze przyszłe ambicje.”
Proszę użyć przeglądarki Chrome dla bardziej dostępnego odtwarzacza wideo
Dyrektor zespołu Alpine Otmar Szafnauer mówi, że wierzy, iż obecny kierowca rezerwowy Oscar Piastri podpisał kontrakt z McLarenem na przyszły sezon.
Andreas Seidl dodał dla Sky Sports F1: „Są dwa powody, dla których chcieliśmy mieć Oscara.
„Myślę, że pokazał w kategoriach juniorskich, że jest czymś wyjątkowym i ma duży potencjał. Dodatkowo, również pod względem osobowości uważam, że idealnie pasuje do naszej drużyny i to powinno być głównym tematem wiadomości.
„Jeśli chodzi o Radę ds. Uznawania Kontraktów, dla nas to nigdy nie był przypadek, dlatego chyba lepiej zapytać drugą stronę, dlaczego uważała, że ma przypadek.
„Dlatego też ta [decyzja] nie jest dla nas żadnym zaskoczeniem. Ważne jest, że teraz możemy patrzeć w przyszłość, a jednocześnie skupić się na ostatnich ośmiu wyścigach sezonu razem z Danielem i Lando.”
Historia niezwykłej sagi transferowej
Podczas gdy „głupi sezon” w F1 słynie z kontraktowych bomb, nikt nie przypuszczał, że to, co zaczęło się od przejścia Sebastiana Vettela na emeryturę i ruchu Fernando Alonso, by zapełnić jego miejsce w Aston-Martin, przerodzi się w dwa zespoły walczące o wschodzącą młodą gwiazdę: Oscar Piastri.
Mając wolne miejsce z powodu odejścia Alonso, Alpine wykorzystało okazję, by ogłosić swojego młodego kierowcę, Piastri, jako jego zastępcę. Piastri podkreślał jednak, że jego przyszłość w sporcie leży w innym zespole, a nie w tym, który finansował jego obfitującą w tytuły karierę juniorską i awans do roli kierowcy rezerwowego F1.
„Rozumiem, że bez mojej zgody Alpine F1 wydało późnym popołudniem komunikat prasowy, że będę dla nich jeździł w przyszłym roku” – napisał Piastri na mediach społecznościowych.
„To błąd i nie podpisałem kontraktu z Alpine na 2023 rok. Nie będę jeździł dla Alpine w przyszłym roku.”
Twitter Ze względu na preferencje dotyczące zgody, nie jesteś w stanie wyświetlić tego Opcje prywatności
Taka pewność w przekazie Piastriego sprawiła, że stało się jasne, że młody Australijczyk ma umowę gdzie indziej i nie trzeba było długo czekać, aby wyszło na jaw, że tym zespołem jest McLaren.
Walka kontraktowa toczyła się wtedy między Alpine, które upierało się, że ma prawa do swojego rezerwowego na przyszły rok po kontrakcie, który podpisał w listopadzie ubiegłego roku, a McLarenem i Piastrim, którego obóz był pewien, że klauzula Alpine wygasła i może on zmienić zespół.
McLaren jasno określił swoje stanowisko wobec Piastriego, gdy rozwiązał kontrakt Daniela Ricciardo na 2022 rok, otwierając tym samym drzwi dla ich kolejnego młodego kierowcy, który miałby partnerować Lando Norrisowi.
Werdykt CRB, który przyszedł dzień później niż się spodziewano, kończy spór i pozostawia Alpine w poszukiwaniu kierowcy na 2023 rok.
Alpine chce, by Pierre Gasly wypełnił ich puste miejsce na sezon 2023 u boku Estebana Ocona.
Sky Sports News rozumie, że jeśli Alpine jest gotowe zapłacić opłatę, to Gasly będzie mógł opuścić AlphaTauri i rodzinę Red Bulla.