Proszę użyć przeglądarki Chrome, aby uzyskać bardziej dostępny odtwarzacz wideo
Charles Leclerc był zadowolony z powrotu na najwyższy stopień podium, ale przyznaje, że ma obawy o niezawodność po problemach z silnikiem swojego kolegi z zespołu Carlosa Sainza.
Napięcie było wyczuwalne na końcowych okrążeniach, a ulga była oczywista po tym, jak Charles Leclerc przekroczył linię w niedzielę. „Zdecydowanie tego potrzebowałem” – powiedział Monakijczyk, po fachowym wyprzedzeniu Maxa Verstappena w celu objęcia prowadzenia nie raz, nie dwa, ale trzy razy.
„Wreszcie mieliśmy przełomowy, dobry wyścig.”
Może nadal być 38 punktów za swoim głównym rywalem w mistrzostwach, ale jeśli Leclerc zamierza świętować pierwszy tytuł mistrza świata Formuły 1 w listopadzie, GP Austrii może być punktem zwrotnym, który my – i on – zapamiętamy, a Spielberg oznaczać będzie powrót do znaczenia i koniec złej passy, która nastąpiła po burzliwym początku sezonu.
Leclerc wyglądał na gotowego do powiększenia 19-punktowej przewagi, ponieważ komfortowo prowadził w GP Hiszpanii – piątym wyścigu 2022 roku – dochodząc do połowy stawki przed awarią silnika. W Kanadzie czekała go kara za silnik, a dziwne decyzje strategiczne Ferrari kosztowały prowadzącego Leclerca szanse w Monako, Baku i na Silverstone.
Proszę użyć przeglądarki Chrome, aby uzyskać bardziej przystępny odtwarzacz wideo
Charles Leclerc wyszedł na prowadzenie po kolejnej dramatycznej walce z tytułowym rywalem Maxem Vertstappenem w Austrii.
Siedem rund i trzy miesiące po tym, jak ostatni raz stanął na najwyższym stopniu podczas GP Australii, Leclerc był niezrażony przegraną z Verstappenem w Sprincie – jego dekret „dopadniemy ich jutro” po tym mini wyścigu był oznaką jego pewności siebie – i był kierowcą opętanym, gdy zgasły światła.
- Hamilton cieszy się z powrotu do zdrowia, gdy Merc „odrabia straty” do rywali
- Sainz o dramatycznym pożarze silnika | „Bardzo nagle…. trudno to przyjąć”
- Leclerc pokonuje Verstappena i odnosi wspaniałe zwycięstwo | Pożar Sainza daje Hamiltonowi podium
- Harmonogram sezonu 2022 F1: France next up
Leclerc, tak często będący ofiarą w tym sezonie z przewagą prędkości na prostej Red Bulla, był myśliwym. Zaskoczył Verstappena po wewnętrznej stronie zakrętu 4 na 12 okrążeniu, po czym wykorzystał w pełni swoją przewagę opon w zakręcie 3 na 33 okrążeniu i, zdecydowanie, wyszedł z tego zakrętu na 13 okrążeń przed końcem.
Szybszy od swojego kolegi z zespołu przez cały weekend i pokazujący doskonałe umiejętności wyścigowe, które pokazał od momentu wkroczenia do F1 w 2018 roku, Leclerc potrzebował również swojego typowego spokojnego, opanowanego stylu, aby poradzić sobie z problemami z przepustnicą, które nękały go w końcówce wyścigu – jego pedał utknął w niektórych zakrętach, co kosztowało go prędkość.
Proszę użyć przeglądarki Chrome, aby uzyskać bardziej przystępny odtwarzacz wideo
Charles Leclerc przekracza linię mety jako pierwszy, aby wygrać GP Austrii, jego pierwsze zwycięstwo bez startu z pole position!
Ostatecznie wygrał o kilka sekund i jego walka o tytuł wróciła na właściwe tory.
„Zdecydowanie tego potrzebowałem”, powiedział po wszystkim. „To znaczy, oczywiście za każdym razem, gdy przystępuję do nowego wyścigu od pięciu wyścigów, mam uśmiech na twarzy i byłem optymistą, ale oczywiście ciężki wyścig za ciężkim wyścigiem, czułem się tak, jakby wszystko było przeciwko mnie.
„Tak więc, w końcu mieliśmy dzisiaj przełomowy dobry wyścig i naprawdę dobrze jest mieć znowu zwycięstwo.”
Co się stało z Red Bullem? Czy Ferrari są szybsze?
Wzorzec F1 2022 był taki, że Ferrari mają prędkość w sobotę, a Red Bull ma przewagę w niedzielę. Przed Spielbergiem Ferrari miało siedem polek i trzy zwycięstwa, a Red Bull trzy polek i siedem zwycięstw.
Jedną z największych niespodzianek GP Austrii było więc to, że Verstappen nie podjął, i wydawało się, że nie może, większej walki.
Proszę użyć przeglądarki Chrome, aby uzyskać bardziej przystępny odtwarzacz wideo
Najlepsza akcja z epickiego Grand Prix Austrii, w którym Charles Leclerc odniósł zwycięstwo.
Głównym problemem Holendra była degradacja opon. Choć początkowo zapowiadano, że niedziela będzie wyścigiem z jednym postojem, Verstappen zużywał gumy znacznie szybciej niż Ferrari z tyłu i nie był w stanie utrzymać Leclerca na dystansie przed pierwszym postojem tuż po pierwszym wyprzedzeniu.
Nawet jeśli Verstappen był wtedy szybki na nowych oponach, Leclerc wykonał lekką pracę z sześciosekundowym deficytem po wyjeździe z pit-stopu i schemat wyprzedzania, nieodwracalny dla Verstappena i Red Bulla, został ustawiony na cały wyścig.
„Spodziewałem się, że będzie dziś ciężko, ale nie spodziewałem się, że będzie tak jak teraz”, powiedział Verstappen, który również narzekał na trakcję na wyjściach z zakrętów w końcowych fazach. „To po prostu coś, co musimy przeanalizować i zrozumieć”.
Jego pociechą jest to, że przez weekend stracił do Leclerca tylko pięć punktów, podczas gdy jego poprzedni najbliższy rywal, kolega z zespołu Sergio Perez, miał bez punktów niedzielę.
Proszę użyć przeglądarki Chrome, aby uzyskać bardziej przystępny odtwarzacz wideo
Ted Kravitz patrzy wstecz na epicki wyścig na Red Bull Ring o Grand Prix Austrii.
Oczywiście nie należy zapominać o tempie Ferrari.
Mając tylne skrzydło o mniejszej sile docisku niż w poprzednim sezonie, Ferrari było równie szybkie jak dominujący wcześniej Red Bull na prostych i najwyraźniej równie łaskawe dla swoich opon.
To była potężna kombinacja, która zmieniła dynamikę walki Red Bulla z Ferrari w Austrii i może ją zmienić w przyszłości.
Tak samo jak zwycięstwo Leclerca, było to zwycięstwo Ferrari.
Pięta achillesowa Ferrari znów daje o sobie znać
Zmartwieniem dla Leclerca i Ferrari jest to, że ich słabość w 2022 roku znów dała o sobie znać w niedzielę.
Z lepszym tempem niż Verstappen z obu samochodów, wyglądało na to, że będzie to pierwsze one-two od kwietnia dla Scuderii, gdy Carlos Sainz dostał się w zasięg DRS-u Red Bulla. Dym z silnika, pożar silnika i kolejny DNF.
To już cztery mechaniczne awarie Ferrari w tym sezonie.
Zwycięstwo Leclerca w połączeniu z emeryturą Pereza oznacza, że Ferrari odrobiło straty do Red Bulla w mistrzostwach konstruktorów, ale można śmiało twierdzić, że Scuderia miała najszybszy samochód w 2022 roku. Dlatego 56-punktowy deficyt w klasyfikacji nie jest wystarczająco dobry.
Proszę użyć przeglądarki Chrome, aby uzyskać bardziej przystępny odtwarzacz wideo
Szef zespołu Mattia Binotto, który przyznał, że nie mógł nawet oglądać ostatnich trzech okrążeń z powodu obawy, że Leclerc może spotkać ten sam los co Sainza, powiedział, że awaria silnika była „bardzo prawdopodobna” taka sama jak Leclerca w Baku, dodając: „Jest to z pewnością niepokój. Ale ludzie w Maranello pracują bardzo ciężko próbując je naprawić.”
„Musimy zająć się tym jak najszybciej”, stwierdził Leclerc.
Mogą być również reperkusje w przyszłości. Tak jak Leclerc otrzymał karę za silnik w Kanadzie, tak samo z pewnością czeka ona teraz Sainza, podczas gdy walka o tytuł Hiszpana – zaledwie tydzień po tym, jak wydawało się, że rozpoczął ją od zwycięstwa w GP Wielkiej Brytanii – może być skończona po tym, jak spadł 75 punktów za Verstappenem.
Tak więc Ferrari są szybkie, ale kruche – i to może mieć duże znaczenie dla tego fascynującego wyścigu o tytuł.
Intryga trwa nadal dzięki podwójnemu nagłówkowi przed letnią przerwą, rozpoczynając od GP Francji w dniach 22-24 lipca. Oglądaj wszystkie wydarzenia na żywo w Sky Sports F1.