Proszę użyć przeglądarki Chrome, aby uzyskać bardziej dostępny odtwarzacz wideo
Max Verstappen walczy o pierwsze miejsce, by odebrać prowadzenie Lewisowi Hamiltonowi podczas Grand Prix Stanów Zjednoczonych
Max Verstappen odmówił Lewisowi Hamiltonowi pierwszego zwycięstwa w Formule 1 2022 dzięki wyprzedzeniu w końcówce wyścigu w emocjonującym Grand Prix Stanów Zjednoczonych, podczas gdy mistrz świata kierowców pomógł zdobyć tytuł konstruktorów dla Red Bulla.
Wyścig, w którym były dwa Safety Cars, został obrócony do góry nogami, gdy fatalny pit-stop Red Bulla oddał Verstappenowi dużą przewagę na 35 okrążeniu, co dało Hamiltonowi przewagę na Circuit of the Americas w Austin.
Verstappen jednak – bardziej zdeterminowany niż kiedykolwiek, pomimo niedawnego zdobycia tytułu – zniwelował czterosekundową lukę na średnich oponach, by na twardych polować na Hamiltona, a następnie wyprzedzić swojego zaciekłego rywala z 2021 roku na sześć okrążeń przed końcem, wjeżdżając w zakręt 12.
Verstappen i kolega z zespołu Sergio Perez, który zajął czwarte miejsce za Charlesem Leclercem z Ferrari, przypieczętowali swoimi wysiłkami koronę konstruktorów dla Red Bulla, pierwszy podwójny sezon mistrzowski zespołu od 2013 roku.
Proszę użyć przeglądarki Chrome dla bardziej dostępnego odtwarzacza wideo
Verstappen spada na P5 po koszmarnym pit stopie, pozwalając Hamiltonowi i Charlesowi Leclercowi na wyprzedzenie
Zwycięstwo było również 13. w 2022 roku, co wyrównuje rekord F1 w ilości zwycięstw w sezonie, a jednocześnie oznacza, że Hamilton musi poczekać na przedłużenie swojego rekordu wygranych wyścigów we wszystkich swoich 16 kampaniach. Kierowca Mercedesa nie mógł jednak w niedzielę zrobić wiele więcej.
- GP Stanów Zjednoczonych: Wyniki wyścigu
- Aktualna klasyfikacja mistrzostw F1
- Hamilton nie kryje wzruszenia po męczącym GP USA
- Red Bull zdobywa mistrzostwo konstruktorów
Verstappen zadedykował zwycięstwo Dietrichowi Mateschitzowi po śmierci właściciela Red Bulla dzień wcześniej, podczas gdy Hamilton złożył kondolencje.
„To niesamowite uczucie być na prowadzeniu”, dodał. „To jest coś, nad czym tak ciężko pracowaliśmy przez cały rok i mieliśmy tak wiele nadziei. Będziemy się tego trzymać.”
Proszę użyć przeglądarki Chrome, aby uzyskać bardziej przystępny odtwarzacz wideo
Lewis Hamilton przyznaje, że jest mu „przykro”, że nie mógł zdobyć zwycięstwa dla Mercedesa, choć podkreśla trudność obrony przed Verstappenem.
George Russell ukończył wyścig na piątym miejscu w drugim Mercedesie, utrudnionym przez pięciosekundową karę i uszkodzenia przedniego skrzydła po uderzeniu w Carlosa Sainza na początku wyścigu.
Sainz, który startował z pole position, stracił pozycję na rzecz Verstappena w pierwszym zakręcie, a następnie został shunted w przez Russella, co doprowadziło do wycieku wody i ogromnie frustrującego DNF dla Hiszpana.
Proszę użyć przeglądarki Chrome, aby uzyskać bardziej dostępny odtwarzacz wideo
Dramatyczny początek Grand Prix Stanów Zjednoczonych: George Russell z Mercedesa wysyła Carlosa Sainza do Ferrari na obroty
Lando Norris był niezwykle szybki w końcowych fazach i zajął szóste miejsce.
Fernando Alonso ukończył wyścig na siódmym miejscu, choć jego wynik został nadszarpnięty przez karę nałożoną po wyścigu, gdy Haas zakwestionował stan jego samochodu po szybkiej kraksie.
Alonso wyleciał w powietrze w przerażającym, szybkim zderzeniu z Lance’em Strollem na 23 okrążeniu – gdy Aston Martin późno ruszył na prostej – ale podczas gdy Stroll wycofał się z uszkodzeniami, kierowca Alpine jakoś kontynuował jazdę i poczynił wielkie postępy. Po wyścigu FIA nałożyła na Strolla karę trzech miejsc w bolidzie na GP Meksyku.
Haas złożył protest na bolidy Pereza i Alonso, ponieważ jechali przez uszkodzenia – protesty te zostały uznane za dopuszczalne, ale tylko bolid Alonso został ukarany i spadł na 15. miejsce.
Zderzenie Stroll-Alonso spowodowało drugi samochód bezpieczeństwa, a pierwszy był spowodowany tym, że Valtteri Bottas wylądował na plaży w swojej Alfie Romeo na 18 okrążeniu, po tym jak Verstappen wyszedł na wczesne prowadzenie.
Proszę użyć przeglądarki Chrome dla bardziej dostępnego odtwarzacza wideo
Fernando Alonso i Lance Stroll zderzyli się podczas GP USA, w wyniku czego Alonso wyleciał w powietrze
Sebastian Vettel wywalczył ósmą pozycję, ale mogło być o wiele lepiej, ponieważ niedługo emerytowany wielokrotny mistrz świata przez większość wyścigu zajmował czołowe miejsca. Prowadził nawet, zanim 16-sekundowy pit-stop, jeszcze wolniejszy niż Verstappena, sprawił, że spadł w dół stawki.
GP Stanów Zjednoczonych Wynik wyścigu, Top 10
1. Max Verstappen, Red Bull
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Charles Leclerc, Ferrari
4. Sergio Perez, Red Bull
5. George Russell, Mercedes
6. Lando Norris, McLaren
7. Sebastian Vettel, Aston Martin
8. Kevin Magnussen, Haas
9. Yuki Tsunoda, AlphaTaur
10. Esteban Ocon, Alpine
Jak Hamilton miał szansę, a jak Max ją wyrwał
Zawsze zabawne GP USA w kolorowym, wyjątkowym mieście Austin w Teksasie wyglądało na to, że może zakończyć się dominującym zwycięstwem Verstappena z powodu jego wczesnego wyprzedzenia Sainza, a następnie wyrzucenia kierowcy Ferrari z rywalizacji przez Russella.
Verstappen zbudował sześciosekundową przewagę nad Hamiltonem, który wystartował jako trzeci, po pierwszych pit-stopach.
Ale dwa Safety Cars przywróciły Hamiltona do rywalizacji – i Mercedes był w stanie trzymać się z zazwyczaj znacznie szybszym Red Bullem – zanim nietypowy błąd Red Bulla dał mu prowadzenie.
Proszę użyć przeglądarki Chrome, aby uzyskać bardziej przystępny odtwarzacz wideo
„Pięknie, pięknie,” powiedział Verstappen, gdy spadł nie tylko za Hamiltona, ale także za Leclerca, ponieważ kierowca Ferrari, który zaczął od 12. miejsca, ale pomógł mu czas pierwszego Safety Cara, umieścił się w mieszance.
Na nowych średnich oponach Verstappen pokazał jednak formę, która pozwoliła mu dominować w tym sezonie.
Proszę użyć przeglądarki Chrome, aby uzyskać bardziej przystępny odtwarzacz wideo
Hamilton miał trzy sekundy przewagi, ale Verstappen miał znacznie większe tempo – zwłaszcza na prostych – i nadzieje Mercedesa na długo wyczekiwane pierwsze zwycięstwo w 2022 roku skończyły się, gdy Verstappen dostał DRS.
Na 50 okrążeniu kierowca Red Bulla wyprzedził Hamiltona na najdłuższej prostej, zanim jeszcze dotarł do zakrętu. Podczas gdy Hamilton próbował walczyć z powrotem w ostatnim sektorze i na ostatnich okrążeniach, prędkość Verstappena zapobiegła większej liczbie starć koło w koło podobnych do tych z zeszłego sezonu.
Proszę użyć przeglądarki Chrome dla bardziej dostępnego odtwarzacza wideo
Red Bull ma też pierwszy dublet kierowców i konstruktorów od 2013 roku.
Proszę użyć przeglądarki Chrome, aby uzyskać bardziej dostępny odtwarzacz wideo
„Zdobycie mistrzostwa konstruktorów po ośmiu długich latach jest niesamowite.”