Brundle: O zagrożeniu, dramacie i niezwykłym GP Wielkiej Brytanii

The best of the action from an epic British Grand Prix as Carlos Sainz won for the first time in Formula One.

Proszę użyć przeglądarki Chrome, aby uzyskać bardziej dostępny odtwarzacz wideo

Najlepsze akcje z epickiego Grand Prix Wielkiej Brytanii, gdy Carlos Sainz wygrał po raz pierwszy w Formule 1.

Najlepsze akcje z epickiego Grand Prix Wielkiej Brytanii, gdy Carlos Sainz wygrał po raz pierwszy w Formule 1.

Tegoroczne Grand Prix Wielkiej Brytanii było jednym z najlepszych wyścigów, w jakich uczestniczyłem i jakie komentowałem.

Silverstone wyglądało wspaniale, ogromny tłum był nieustannie energiczny i głośny od czwartku, a zarówno kwalifikacje jak i wyścig były nieprzewidywalne przez cały czas.

  • FIA’s halo 'saved two lives’ at Silverstone | Zhou ready for Austrian GP
  • British GP: Winners and losers from a wild weekend
  • Hamilton celuje w Verstappena po 'sensownej’ walce Leclerc’a

To musi być dla mnie komfortowo w pierwszej dziesiątce wyścigów. Brazylia 2008 była oczywiście cliff-hangerem dla mistrzostwa, a Hockenheim 2019 w deszczu było dzikie. Mieliśmy kilka wyjątkowych wyścigów w takich miejscach jak Suzuka i wiele innych, ale ten dreszczowiec miał wszystko, jeśli chodzi o zagrożenie, widowisko, dramaturgię i umiejętne ściganie się koło w koło.

Było sucho jak stół, więc nie polegaliśmy na deszczu, aby dodać pikanterii, ale czerwona flaga i pełny samochód bezpieczeństwa odegrały swoje role.

Straszny i niepokojący wypadek Zhou | Co się stało i czy można było temu zapobiec?

A horrific crash in the opening lap of the British GP sees Zhou Guanyu’s Alfa Romeo flip upside down and go over the safety barriers. The Chinese driver is conscious and went to the circuit’s medical centre to undergo evaluation.

Proszę użyć przeglądarki Chrome, aby uzyskać bardziej dostępny odtwarzacz wideo

Przerażająca kraksa na okrążeniu otwierającym GP Wielkiej Brytanii, w której Alfa Romeo Zhou Guanyu wywróciła się do góry nogami i przeleciała przez bariery ochronne. Chiński kierowca jest przytomny i udał się do centrum medycznego toru, aby poddać się badaniom.

Przerażająca kraksa na okrążeniu otwierającym GP Wielkiej Brytanii sprawiła, że Alfa Romeo Zhou Guanyu wywróciła się do góry nogami i przeleciała przez bariery ochronne. Chiński kierowca jest przytomny i udał się do centrum medycznego toru, aby poddać się ocenie.

Chaos na pierwszym zakręcie był bardzo przerażający z kilku powodów. Pod pewnymi względami był to jeden z tych „dziwię się, że nie zdarza się to częściej”, gdy samochody w zwartym szyku wjeżdżają w pierwszy zakręt. Do tego doszedł fakt, że wszystkie trzy dostępne mieszanki opon pomogły niektórym wystartować bardzo dobrze, a inni, jak George Russell na wolniejszej oponie z twardej mieszanki, mieli problemy na starcie.

Od tego roku pierwsza dziesiątka nie musi już startować na swoich aktualnych oponach kwalifikacyjnych, a więc może to prowadzić do dysproporcji w możliwościach startowych pierwszej połowy stawki, jak i reszty stawki, co oznacza, że jedni szybko zyskują, a inni się cofają.

Russell wydawał się źle oceniać, jak daleko obok Pierre’a Gasly’ego był, co jest wyzwaniem, gdy jednocześnie uważnie obserwuje chaos przed sobą i kontroluje swój własny samochód i zmiany biegów. To, że jego samochód od razu zaliczył salto nad Alfą Romeo Zhou Guanyu było niezwykłe, biorąc pod uwagę jak nisko położony jest środek ciężkości tych samochodów. Duże lepkie opony i pewien pęd mogą wyraźnie wprowadzić taką energię.

Craig Slater explains how Zhou Guanyu's car was flipped upside down and over the barriers during the British Grand Prix at Silverstone.

Proszę użyć przeglądarki Chrome, aby uzyskać bardziej przystępny odtwarzacz wideo

Craig Slater wyjaśnia, jak samochód Zhou Guanyu został odwrócony do góry nogami i przeleciał przez bariery podczas Grand Prix Wielkiej Brytanii na torze Silverstone.

Craig Slater wyjaśnia, jak samochód Zhou Guanyu został odwrócony do góry nogami i przeleciał przez bariery podczas Grand Prix Wielkiej Brytanii na torze Silverstone.

Przepisy mówią, że bolid F1 i jego kierowca muszą ważyć co najmniej 798 kg, a więc na linii startu bolidy zatankowane do wyścigu mają już ponad 900 kg. Dodajmy do tego turbinę o mocy 1000 koni mechanicznych i, jak widzieliśmy podczas ognistego wypadku Romaina Grosjeana w Bahrajnie w 2020 roku, mamy do czynienia z ogromną ilością energii, z którą tory dopiero sobie radzą.

Gdy samochód był odwrócony, bardzo duży asfaltowy pas startowy nie mógł wykonać swojej zwykłej pracy w spowalnianiu czterech ślizgających się opon, a pułapka żwirowa podobnie mogła działać tylko na wąskie górne powierzchnie samochodu. Następnie bariera chroniąca przed skutkami uderzeń w opony została uderzona przez odwrócony samochód przy dużej prędkości i po prostu odbiła go w górę i w dół.

W końcu ogrodzenie chroniące trybuny zatrzymało samochód, na szczęście dla Zhou po zetknięciu się z podłożem jego samochodu. Nie jestem kompetentny, by powiedzieć, czy mała przestrzeń, w którą wpadł wrak samochodu, powinna tam być w ogóle, czy też powinna być większa, o tym powinna zdecydować FIA, marszałkowie i projektanci torów.

Jenson Button and Damon Hill gave their thoughts on Zhou Guanyu's horrendous crash at the start of the British GP.

Proszę użyć przeglądarki Chrome, aby uzyskać bardziej przystępny odtwarzacz wideo

Jenson Button i Damon Hill przedstawili swoje przemyślenia na temat horrendalnej kraksy Zhou Guanyu na starcie GP Wielkiej Brytanii.

Jenson Button i Damon Hill przedstawili swoje przemyślenia na temat horrendalnej kraksy Zhou Guanyu na starcie GP Wielkiej Brytanii.

Niepokojące było to, że później okazało się, że konstrukcja dachowania oderwała się całkowicie, ale te elementy nie mogą być nieskończenie mocne, bo inaczej samochód byłby tak ciężki, a wtedy wszystko zarówno w samochodzie, jak i w miejscu wypadku musiałoby być jeszcze mocniejsze, tworząc błędne koło. Musimy stracić trochę wagi na nowych samochodach z 2026 roku.

Dzięki Bogu jego samochód nie zapalił się, inaczej konsekwencje byłyby tragiczne. Albo rzeczywiście, gdyby trajektoria była inna, samochód mógłby przelecieć przez słupek marshala lub statyw kamery.

Ogromnym zrządzeniem losu jest to, że bez kraksy i natychmiastowej czerwonej flagi, samochody mogłyby bardzo szybko zjechać z prostej Wellington, aby przerwać strumień poślizgu i rozpylić kilku protestujących siedzących na torze wraz z dosłownie każdym innym, kto znalazłby się w tej masakrze. To było nieodpowiedzialne zachowanie w ekstremalnych warunkach.

Former F1 driver Anthony Davidson says the FIA will want to know why the roll hoop on Zhou Guanyu's Alfa Romeo  did not stay in tact during his frightening crash at the British Grand Prix.

Proszę użyć przeglądarki Chrome dla bardziej dostępnego odtwarzacza wideo

Były kierowca F1 Anthony Davidson mówi, że FIA będzie chciała wiedzieć, dlaczego obręcz rolki w Alfie Romeo Zhou Guanyu nie pozostała w takt podczas jego przerażającej kraksy podczas Grand Prix Wielkiej Brytanii.

Były kierowca F1 Anthony Davidson mówi, że FIA będzie chciała wiedzieć, dlaczego obręcz rolki w Alfie Romeo Zhou Guanyu nie pozostała w takt podczas jego przerażającej kraksy podczas Grand Prix Wielkiej Brytanii.

Kolejnym zwrotem akcji było to, że w następstwie kontaktu Russell/Zhou Alex Albon został obrócony w pitwallu w swoim Williamsie i otrzymał mocniejsze uderzenie niż Zhou. Jak zawsze spektakularne zderzenia rozpraszają energię przez dłuższy czas i pod warunkiem, że nic nie dostanie się do twojego kokpitu, wtedy masz mniejsze szanse na obrażenia, tak jak w przypadku mojego shuntu w Melbourne w 1996 roku. To jest nagłe zatrzymanie, które naprawdę boli.

FIA, F1 i zespoły wykonały spektakularną pracę w zakresie bezpieczeństwa samochodów i torów, co przyniosło korzyści wszystkim formom sportów motorowych na całym świecie, a to obejmuje integralność systemów paliwowych i pakietu baterii, co oznacza, że był czas, aby wydobyć Zhou. Z Grosjeanem w Bahrajnie samochód został po prostu rozerwany.

Pechowy Verstappen i dlaczego Russellowi nie pozwolono kontynuować

Lider mistrzostw Max Verstappen znów nie miał w tym roku szczęścia. Powinien być na pole position, ale żółta flaga zepsuła jego ostatni przejazd, a do czerwonej flagi łatwo wyprowadził pierwszy start. Ponieważ samochody nie przejechały jeszcze drugiej linii bezpieczeństwa, która znajduje się pomiędzy pierwszym i drugim zakrętem, co jest kluczowym punktem odniesienia w wielu przepisach, wraz z pierwszą linią bezpieczeństwa przy wjeździe do pit-stopu, kolejność startu będzie taka, jak na początku, czyli Zhou, Russell i Albon nie wezmą już udziału.

Russell prawdopodobnie mógłby sprowadzić swojego trójkołowego Mercedesa do pit-stopu, ale instynktownie i dzielnie wyskoczył, by pomóc Zhou. Jego samochód nie chciał się sam uruchomić, więc zgodnie z regulaminem miał zakaz ponownego startu w celu uzyskania „pomocy z zewnątrz”. Na pierwszy rzut oka wydaje się to surowe, ale musisz wrócić do boksu o własnych siłach, a tam jest mnóstwo marshali i medyków odpowiednio wyposażonych, aby pomóc dotkniętemu kierowcy. Dobry Samarytanin niestety wypadł ze swojego domowego GP.

Po około godzinie wyścig został wznowiony i tym razem startujący z pole position Carlos Sainz mocno przycisnął Verstappena do wewnętrznej i utrzymał się na prowadzeniu. To było nic w porównaniu z tym, co działo się przez następne 51 okrążeń.

Bolidy F1 z 2022 roku mogą łatwiej podążać za samochodem i to naprawdę pokazało się przy dużej prędkości i otwartej naturze Silverstone. Ponadto, tracą znacznie mniejszą siłę docisku aero i przyczepność, gdy są obok siebie, a kierowcy mają dobrą kontrolę nad przednią osią, aby utrzymać kierowanie bolidem przy dużych prędkościach poza linią prostą, i pewność, że tylne opony będą się trzymać i nie wyślą ich w obroty.

Ferrari driver Carlos Sainz managed to retain the lead from Red Bull's Max Verstappen as the race was restarted following a red flag.

Proszę użyć przeglądarki Chrome, aby uzyskać bardziej przystępny odtwarzacz wideo

Kierowca Ferrari Carlos Sainz zdołał utrzymać prowadzenie przed Maxem Verstappenem z Red Bulla, gdy ra

Kierowca Ferrari Carlos Sainz zdołał utrzymać prowadzenie przed Maxem Verstappenem z Red Bulla, gdy wyścig został wznowiony po czerwonej fladze.

Ponadto młodsi kierowcy rozwijali swoje umiejętności w bardzo bezpiecznych samochodach, z dość solidnym zawieszeniem i karoserią, a także na bezpiecznych torach, na których w wielu miejscach znajdują się gładkie pola startowe. Będą więc mogli wyprzedzać praktycznie wszędzie, zarówno po wewnętrznej jak i zewnętrznej stronie rywali w każdym szybkim lub wolnym zakręcie, a także wykonując dość niekonwencjonalne ruchy.

To nie jest raport z wyścigu, radziłbym obejrzeć go jeszcze raz pod tym względem, ale przypomnijmy sobie kilka aspektów.

Sainz ląduje długo oczekiwane pierwsze zwycięstwo po frustracji Leclerca

Sainz miał pecha nie wygrać w Monako i Montrealu, a w moim ostatnim felietonie w Sky F1 wspomniałem, że czuję, że jest gotowy do wygranej i wtedy będzie w pełni sił. Carlos nie jest w tej chwili tak szybki jak jego kolega z zespołu Charles Leclerc, ale jest niezwykle wytrwały i bardziej zdeterminowany im dalej trwa wyścig. Nigdy się nie poddaje i ma mocną głowę.

Leclerc już na pierwszym okrążeniu restartu miał uszkodzone przednie skrzydło i trzeba przyznać, że podejmował pewne ryzyko w walce. Nie wiem jak to możliwe, że jechał tak szybko, nie mając z jednej strony nakładki na skrzydło, a Ferrari trochę zwlekało z poproszeniem Sainza o przepuszczenie go, przez co Lewis Hamilton w odmłodzonym Mercedesie był w ciągłym kontakcie.

Sky F1's Karun Chandhok looks at the various incidents Charles Leclerc was involved in during the British Grand Prix.

Proszę użyć przeglądarki Chrome, aby uzyskać bardziej przystępny odtwarzacz wideo

Karun Chandhok ze Sky F1 przygląda się różnym incydentom Charlesa Leclerca

Karun Chandhok ze Sky F1 przygląda się różnym incydentom, w które był zamieszany Charles Leclerc podczas Grand Prix Wielkiej Brytanii.

Po tym Leclerc wydawał się mieć pokryty wyścig, pod warunkiem, że mógłby zrobić 27 okrążeń na tych twardych oponach, dopóki Alpine Estebana Ocona nie zatrzymało się na starej prostej pitu obok towarzyszącego mu muru pitu. To było wyraźnie będzie samochód bezpieczeństwa, więc był rozsądny czas do myślenia, ale Ferrari nie pit Leclerc na jego 13 okrążeń starych twardych opon i to zostawiłoby go bardzo podatne. Podwójny pit stop kosztowałby jadącego za nim Sainza kilka sekund oczekiwania.

Z kolei Sainz, Hamilton, Perez, Alonso i Norris z czołówki zjechali na świeże opony z miękkiej mieszanki. Kiedy Leclerc został poinformowany o tym przez radio, jego odpowiedź „to będzie trudne” była bardzo przewidująca. Jego przeznaczeniem będzie sfrustrowane i prawdopodobnie wściekłe czwarte miejsce. Jednorazowy wygodny lider mistrzostw świata nie stanął na podium w ostatnich pięciu wyścigach i nie wygrał od trzech miesięcy, mimo sześciu pole position w tym sezonie.

W Ferrari nie pracuje mu się dobrze, mimo że wyraźnie czują, że jest głównym rywalem Verstappena w mistrzostwach. Kiedy zespół poprosił Sainza o wycofanie się z grupy o maksymalnie regulowane 10 długości samochodu, aby dać Charlesowi trochę przestrzeni do oddychania, gdy ten prowadził w restarcie, było to oczywiste, podobnie jak odpowiedź Sainza w stylu „nie, to ja jestem na właściwych oponach i we właściwym miejscu, aby wygrać ten wyścig”.

Carlos Sainz powered past Ferrari teammate Charles Leclerc to claim the lead of the race, while Sergio Perez overtook Lewis Hamilton to move up to third.

Proszę użyć przeglądarki Chrome, aby uzyskać bardziej przystępny odtwarzacz wideo

Carlos Sainz wyprzedził kolegę z zespołu Ferrari Ch

Carlos Sainz wyprzedził kolegę z zespołu Ferrari Charlesa Leclerca i objął prowadzenie w wyścigu, podczas gdy Sergio Perez wyprzedził Lewisa Hamiltona i awansował na trzecią pozycję.

Uratował dzień Ferrari w tym ostatecznym momencie i jestem bardzo zadowolony z Carlosa i jego rodziny. I oczywiście, zespół.

Bohaterstwo Hamiltona w domu, Perez zamyka się na Maxa

Lewis Hamilton w pełni wykorzystał możliwości swojego ulepszonego Mercedesa i bez samochodu bezpieczeństwa mógł właśnie wygrać ten wyścig, będąc na znacznie świeższych oponach niż dwa Ferrari i lecąc ładnie, w tym najszybsze okrążenie wyścigu. Pokazał również, że w walce koło w koło jest w stanie dorównać młodszemu pokoleniu.

Sergio Perez musiał wcześnie zjechać do boksu, aby wymienić przednie skrzydło i na szóstym okrążeniu był na 17. i ostatnim miejscu. Przez większość pozostałej części wyścigu jechał z prędkością lidera, a kiedy samochód bezpieczeństwa wziął się w garść, wrócił do rywalizacji. Gdyby nie był tak długo za wyeksploatowanym Ferrari Leclerca, również mógłby wygrać.

Watch Lewis Hamilton, Sergio Perez and Charles Leclerc produce an incredible wheel-to-wheel fight for P2 at the British Grand Prix.

Użyj przeglądarki Chrome, aby uzyskać bardziej przystępny odtwarzacz wideo

Obejrzyj Lewisa Hamiltona, Sergio Pereza i Charlesa Leclerca, którzy toczą niesamowitą walkę koło w koło o P2 podczas Grand Prix Wielkiej Brytanii.

Fernando Alonso w Alpine i Lando Norris dla McLarena mieli bardzo konkurencyjne wyścigi i wspaniale było zobaczyć Micka Schumachera zdobywającego swoje pierwsze punkty w mistrzostwach świata na ósmym miejscu, podczas gdy zaciekle atakował Verstappena aż do mety.

Verstappen miał ogromny kawałek karoserii siostrzanego zespołu Alpha Tauri wbity w podwozie jak sztylet, co oznaczało, że połowa tego krytycznego podwozia nie generowała siły dociskowej. P7 było najlepszym miejscem, na którym mógł się prześlizgnąć, ale nadal ma 34-punktową przewagę nad kolegą z zespołu Perezem.

Kiedy ogromny tłum został wpuszczony na tor, aby świętować w pobliżu podium, lub udał się na arenę, aby zobaczyć swoich bohaterów później na scenie, dzięki Bogu wszyscy byli w jednym kawałku i nadal żyli. Wszyscy byliśmy świadkami naprawdę wielkiego wydarzenia sportowego. Austria next weekend is the halfway point of the season.

MB